КАТАЛІЗАТОР – РОЗВІЮЄМО МІФИ ПРО ЙОГО ВИКОРИСТАННЯЯкщо перевірити вихлопні гази, які виходять з картера двигуна будь-якого автомобіля, можна спостерігати досить високий рівень концентрації шкідливих хімічних сполук, які потрапляючи в довкілля – забруднюють її. Саме для боротьби з такими викидами було вигадано і сконструйовано каталітичний нейтралізатор, або як його ще називають — каталізатор. Основне завдання даного пристрою - окислити небезпечні шкідливі сполуки, перетворивши їх на відносно безпечні для екології.

Вже сьогодні важко уявити будь-який сучасний автомобіль, вихлопна система якого неукомплектована каталізатором ще з конвеєра. Але все одно про цей вузол вихлопної системи часто можна почути безліч домислів та міфів. Багато автомобілістів практично впевнені, що каталітичний нейтралізатор - в основному непотрібна річ, яка ще й знижує потужність двигуна. У цьому матеріалі ми вирішили покласти край домислам про каталізатори та розібратися з найпоширенішими міфами щодо цього вузла вихлопної системи.

МІФ 1. ПАЛИВО, ЯКЕ НЕДОГОРІЛО У ДВИГУНІ – ДОГОРАЄ У КАТАЛІЗАТОРІ

Це не зовсім так. Як зазначалося вище, каталітичний нейтралізатор окислює шкідливі сполуки, що у відпрацьованому газі. Усередині конструкція каталізатора схожа на стільники, що збільшують контактну площу поверхні з вихлопними газами. По всій поверхні нанесений так званий хімічний каталізатор - в основному платино-іридієвий сплав. Чадний газ або окис водню (CO), сажа (CH) та азотні оксиди (NO, NO2), що повністю вигоріли, контактують з цією збільшеною поверхнею та окислюються завдяки кисню, який також присутній у відпрацьованому газі.

Під час роботи двигуна виділяється тепло, яке своєю чергою розігріває каталізатор та активізує реакцію окиснення. Оптимальні умови роботи каталітичного нейтралізатора – від 400 до 800 градусів за Цельсієм. За умови, що каталізатор працює і він справний - у вихлопних газах, що пройшли через нього, різко падає концентрація шкідливих сполук, і автомобіль приносить набагато менше шкоди навколишньому середовищу (згідно з встановленими екологічними нормами).

Основне завдання даного пристрою - окислити небезпечні шкідливі сполуки, перетворивши їх на відносно безпечні для екології

МІФ 2: АВТОМОБІЛІ З КАТАЛІЗАТОРОМ НЕОБХІДНО ЗАПРАВЛЯТИ СПЕЦІАЛЬНИМ ПАЛИВОМ

Це не правда! Не існує якогось специфічного чи спеціального бензину, яким потрібно було б заправляти каталізатором. Головне, щоб паливо, яке заливається в бак авто, було якісним і без різних сторонніх домішок.

Етильований бензин – ось основний ворог каталітичного нейтралізатора. Якщо часто заправляється таким бензином, то каталітичний шар нейтралізатора швидко знищиться, лямда-зонд вийде з ладу, а стільники просто розплавляться. Одним словом - каталізатор дуже швидко вийде з ладу.

МІФ 3. КАТАЛІЗАТОРИ – НЕДОВГОВІЧНИЙ І ШВИДКО ВІДХОДЯТЬ З БУДУ

Частка правди у цьому твердженні таки є. За умови використання якісного палива та при правильній експлуатації автомобіля термін служби каталізатора складе від 70 до 150 тис. км, пробігу авто, після чого виробники наполягають на заміні цього вузла. Нічого дивного в цьому немає, адже за своєю суттю – каталітичний нейтралізатор – це фільтр, а фільтра, як відомо, слід час від часу міняти.

Каталізатори також податливі до різних механічних пошкоджень. Найбільш поширеними є каталізатори, внутрішня частина яких виготовлена з кераміки, тому вони досить тендітні. Камені на дорозі, сторонні впливи, навіть вода при попаданні на гарячу поверхню каталізатора може призвести до пошкодження деталі.

Також керамічний нейтралізатор може пошкодитися через несправність системи запалювання. Якщо є проблеми в системі запалення, автомобіль може не заводитися з першого разу - під час спроб завести, незгорілий бензин може потрапити у випускний тракт, де потім, при успішному старті двигуна, відбудеться його детонація - в каталізаторі відбувається мікровибух і керамічні стільники просто не витримують та розсипаються на шматки. Більш надійними у цьому відношенні є металеві каталізатори – вони менш піддаються механічним впливам та довговічніші.

Але, з чого б не були виготовлені каталітичні нейтралізатори – всі вони можуть вийти з ладу також і з таких причин:

  • часте використання неякісного або навіть етилованого бензину;
  • потрапляння в каталізатор олії або охолоджувальної рідини;
  • довга робота двигуна на холостому ходу;
  • збої в системі запалення;
  • збої в системі подачі палива у двигун.
МІФ 4. ПОТУЖНІСТЬ МОТОРА ПАДАЄ ЧЕРЕЗ НАЯВНОСТІ КАТАЛІЗАТОРА

Це також неправда. Повністю справний каталізатор зовсім не перешкоджає руху вихлопних газів з картера двигуна, і не впливає на його потужність. Але якщо каталітичний нейтралізатор виходить з ладу або забивається сажею, то це знижує прохідність вихлопних газів, що призводить до стрімкого падіння потужності двигуна. Звичайно, нічого хорошого для двигуна це не несе, тож виробниками рекомендується заміна каталізатора після проходження 100 тисяч. км, незалежно стану його зношеності.