Лямбда-зонд: що це таке, як він працює і навіщо потрібний

В наш час, коли усе більш жорсткі екологічні норми диктують автовиробникам використання тих або інших рішень для зменшення шкідливих викидів в атмосферу, каталізаторами обладнали всі без виключення автомобілі. Не сперечаємося, каталізатор річ необхідна, але його ефективна робота залежить від постійного контролю паливно-повітряної суміші. Для цього служить спеціальний кисневий датчик – так званий “лямбда-зонд”. Що таке, і яке його призначення – спробуємо розповісти в цьому матеріалі.

Лямбда-зонд: що це таке

Лямбда-зонд – це датчик випускного колектора, який порівнює повітря у випускному колекторі з повітрям, що оточує двигун, генеруючи електричний сигнал на блок управління двигуна за допомогою хімічної реакції. Лямбда-зонд також інколи називають кисневим датчиком, оскільки його основне завдання полягає у визначенні кількості залишкового кисню у вихлопних газах.

Після того, як блок управління отримує сигнал від лямбда-датчика, він регулює співвідношення палива і повітря в циліндрах двигуна за допомогою дроселя і форсунок. Вихідне значення сигналу, який лямбда-датчик посилає на блок управління двигуном, змінюється залежно від вмісту кисню у вихлопній трубі.

Таким чином, використовуючи лямбда-датчик, блок управління двигуном може забезпечити найкраще співвідношення компонентів, завдяки чому двигун працює економно і виробляє менше шкідливих речовин. Коли лямбда-датчик холодний, він діє лише як електричний опір. Коли температура підіймається, вона починає генерувати напругу.

Особливості лямбда-зонда

Принцип виміру залишкового кисню у вихлопних газах (завдання з лямбда-зондом) відомий з кінця 1960-х років. Bosch був залучений в розробку функціонального лямбда-датчика. Ось чому датчик кисню спочатку називався датчиком Bosch. Одним з перших користувачів був автомобіль Volvo. Перші лямбда-зонди 1970-х років називаються простими. Щоб забезпечити надійний сигнал, вони мають бути спочатку нагріті до робочої температури, а саме відпрацьованих газів. Проте це може зайняти декілька хвилин.

З 1980-х років виробники автомобілів почали використовувати лямбда-зонди з підігріванням. На відміну від простих лямбда-датчиків, не було необхідності чекати, поки вихлопні гази нагрівають їх із-за додаткового опалювального контуру. Просто активний нагрів значно поліпшив ефект зонда. Було потрібно близько 30 секунд, щоб почати працювати з моменту запуску двигуна. Останні лямбда-зонди – це так звані плоскі зонди. Їм потрібно всього близько 10 секунд, щоб повністю активувати функцію. В майбутньому очікується подальше скорочення цього часу.

Сучасні автомобілі містять два лямбда-датчики у вихлопній трубі замість одного. Перший лямбда-зонд розташований перед каталітичним нейтралізатором і виконує свою класичну функцію. Другий лямбда-зонд розташований за каталізатором і призначений для перевірки ефективності каталізатора.

Сучасні автомобілі містять два лямбда-датчики у вихлопній трубі замість одного. Перший лямбда-зонд розташований перед каталітичним нейтралізатором і виконує свою класичну функцію. Другий лямбда-зонд розташований за каталізатором і призначений для перевірки ефективності каталізатора.

Існує три типи лямбда-зондів – діоксид цирконію і діоксид титану, де сигнал перемикається лише між двома граничними значеннями. Третій тип – це широкосмугові датчики, які можуть зчитувати значення рівномірно по всьому спектру.

Цирконієвий лямбда-датчик генерує напруга, залежна від різниці вмісту кисню в димових газах і вмісту кисню в довкіллі. Чим більше ця різниця, тим більше напруга. Для зондів діоксиду цирконію максимальне значення напруги складає приблизно один вольт. Титанові датчики генерують напругу до п’яти вольтів. Титанові лямбда-зонди працюють, наприклад, як датчик температури в радіаторі. Залежно від складу вихлопу електричний опір зонда варіюється. Зміна електричного опору не є безперервною.

До чого призводить несправність устаткування

Несправність лямбда-зонда може бути причиною багатьох проблем, пов’язаних з високою витратою палива або роботою двигуна.

Відмову лямбда-датчика може викликати декілька різних проблем. Зношений лямбда-зонд відносно легко виявити, ґрунтуючись на запах бензину, який виділяється в транспортному засобі, навіть коли двигун прогрітий до робочої температури. Цей запах означає, що суміш інтенсивніша, ніж має бути. Кажучи про запах бензину з вихлопу, ми можемо судити про іншу ознаку зносу цього устаткування. Ця ознака – збільшення витрати палива.

Якщо у випускному колекторі є два лямбда-зонди та проблема полягає лише в діагностичному лямбда-зонді й, отже, в датчику, який знаходиться, нижче по потоку від каталізатора і перевіряє лише ефективність каталізатора, між двома лямбда-зондами буде невідповідність. Це приведе до того, що контрольна лампа двигуна спалахне на приладовій панелі, але робота двигуна, потужність або витрата палива не зміняться.

Лямбда датчик у вихлопній трубі піддається дуже небажаним діям, таким як висока температура та агресивна хімічна дія вихлопних газів. Тому природно, що лямбда-датчик зношується через певний проміжок часу. Лямбда-зонд повинен перевірятися кожні 30 000 кілометрів.

Рубрика: Статті
Поділитися
Facebook
Telegram
Twitter
Консультация
Оставьте свои контактные данные в форме. Мы свяжемся с Вами и предоставим необходимую информацию
Звоните
Пишите нам в мессенджеры
Заходите
Городоцька 242 Г, Львів
Консультація
Залиште свої контактні дані нижче у формі. Ми зв'яжемось з Вами та надамо необхідну інформацію
Телефонуйте
Пишіть нам у месенджери
Заходьте
Городоцька 242 Г, Львів
Підбір запчастини
Замовити підбір вихлопної системи чи запчастини
Телефонуйте
Пишіть нам у месенджери
Заходьте
Городоцька 242 Г, Львів