Принцип роботи резонатора
Щоб зрозуміти принцип роботи резонатора, давайте спочатку коротко дослідимо, як утворюються вихлопні гази, їх шлях, і від чого залежить звук вихлопу.
Основним завданням резонатора є первинна обробка газового потоку. Ще важливою функцією є гасіння звукових вібрацій, які завжди виникають в процесі роботи двигуна (простіше кажучи – завдяки резонатору звук роботи двигуна тихіший). Також резонатор служить для вирівнювання тиску потоків вихлопного газу і зниження його температури.
Отже, в процесі роботи двигуна в його камері згоряння відбувається детонація паливно-повітряної суміші. В результаті цього процесу відбувається виділення вихлопних газів, які виводяться назовні через випускний клапан циліндра. Після цього гази потрапляють у випускний колектор, а далі по приймальній трубі в резонатор (у сучасних вихлопних системах спочатку в полум’ягасник і каталізатор, але в спрощеному варіанті, саме в резонатор). Після цього, вирівняні, охолоджені та приглушені потоки рухаються далі в глушник і вихлопну трубу, через яку виводяться в атмосферу.
Вихлопні гази виділяються переривистими порціями під певним тиском, частота яких залежить від зворотів колінчастого валу і числа циліндрів. Щоб забезпечити стабільну роботу вихлопної системи та мінімізувати втрату потужності двигуна, ці потоки слід вирівняти й з мінімальним опором подати далі. Для цього і був сконструйований резонатор.
Особливість резонатора
Резонатор справляється зі своїм завданням завдяки його специфічній внутрішній будові, а саме багатокамерній системі, де кожен відділ виконує своє завдання. Загалом, резонатор є порожнистим циліндром з перегородками та перфорованими трубками різного діаметру. Проходячи через систему трубок і перегородок, вихлопні гази, що поступають ритмічними потоками, прямують назустріч один одному і розбиваються об перегородки, в процесі чого відбувається зниження їх швидкості та шуму. А внаслідок достатньо великої сумарної площі металу, відбувається первинне охолодження вихлопних газів.
Завдяки своїй внутрішній будові та розміщенням посередині вихлопної системи, резонатор часто називають «середнім глушником». Дійсно, ця деталь навіть візуально схожа на глушник, але на зменшену його копію.
Для кожного мотора або групи моторів однієї марки, проєктуються свої власні резонатори, що мають певні характеристики. Якщо, наприклад, встановити резонатор однієї моделі на іншу, то буде порушений ритм відведення газів і вихлопна система перестане функціонувати ефективно. Але, не дивлячись на це, замінити штатний резонатор можливо. Для цього служать так звані універсальні резонатори, які підбираються згідно з основними характеристиками того або іншого двигуна.
Причини поломки резонатора
Як вам вже напевно відомо, газова суміш проходить через резонатор, що має дуже високу швидкість і температуру до 650 градусів за Цельсієм, тому, природно, що на резонатор припадає левова частка всього навантаження, яке отримує вихлопна система. Тому, дуже часто внутрішні перегородки резонатора просто перегорають і розсипаються, особливо, при використанні неякісного пального.
Як наслідок, потоки вихлопних газів починають хаотично рухатися по резонатору, температура вихлопу кардинально зростає, а звук відразу стане гучним і неприємним. Навіть може бути така ситуація, коли вихлопні гази проникатимуть в салон автомобіля, що може загрожувати здоров’ю водія і пасажирів. Щоб не доводити резонатор до стану, коли він просто прогорить і відмовиться працювати, потрібно постійно проводити діагностику його стану – прислухатися до звуку, візуально його оглядати, і тому подібне. При необхідності проводити його заміну, або на такий же аналог, або на універсальний резонатор.
Тюнінг резонатора
Але, навіть не дивлячись на виконання таких важливих завдань резонатором в системі відведення відпрацьованих вихлопних газів, дана деталь все-таки дещо знижує потужність двигуна. Вихід – це компроміс між збільшенням потужності, ефективністю і комфортом. Якщо ви готові до збільшення звуку вихлопу, то можна встановити, так званий, прямоточний резонатор. У ньому перегородки або відсутні, або їх кількість зведена до мінімуму, як, наприклад, наші універсальні прямоточні Х-Резонатори Демі Моторс. Але, є важливий момент – для такої модернізації зовсім не зайвою буде консультація з фахівцями для точнішого розрахунку параметрів прямотоку.