Види роздвоєного вихлопу
Почнемо з того, що відразу ознайомимося з тим, якими бувають роздвоєні вихлопні системи з видами подвійного вихлопу. Їх не так і багато, але кожен з них має свої дуже важливі характеристики та особливості:
- Н-образний вихлоп (H Pipe). Він складається з двох незалежних один від одного труб, що виходять з випускних колекторів, але вони сполучені перемичкою з однаковим поперечним перетином. Цей варіант подвійного вихлопу вибраний багатьма із-за прекрасного звучання, схожого як в мотоциклах Харлей. Це досягається тим, що потоки вихлопних газів змішуються лише в середині їх дороги, причому зовсім не в повному об’ємі. Проте за допомогою цієї перемички вихлопна система зможе рівномірно розподіляти хвилі тиску і розрідження в кожному контурі.
- Y-образний вихлоп (Y Pipe). Система спочатку роздвоєна, але в центрі трубки сходяться в одну. Працює дуже тихо, тоді як стійкість до вихлопних газів досить висока, що може вплинути на потужність. Для об’ємного двигуна і труб великого діаметра недоліки не особливо очевидні. Але для двигунів об’ємом від 1,2 до 1,6 л, за винятком дуже тихого вихлопу, тут, ймовірно, немає жодних переваг.
- Х-образний вихлоп (X Pipe). Подвійна схема розподілу потоку вихлопних газів, трубки перетинаються в центрі. Швидкість газу дуже висока, звук помірно низький і рівномірний. Відмінно личить для модернізації вихлопної системи та для збільшення потужності двигуна.
- Подвійний вихлоп (паралельний). Особливість цієї схеми полягає в тому, що потоки газу з правого і лівого циліндрів не перетинаються, а повністю ізольовані один від одного. Така схема вихлопу використовується, як правило, лише в V-образних двигунах. Або через особливості компонування інших агрегатів, підвіски, розміщення запасного колеса, бензобака і тому подібне.
Роздвоєний вихлоп — від теорії до практики
Роздвоєна система випуску за умовчанням встановлена на всіх V-образних двигунах. Це значно збільшує пропускну спроможність всієї вихлопної системи. Безпосередньо впливає на збільшення потужності двигуна. Чим більше енергії двигун витрачатиме на те, щоб позбавитися від вихлопних газів, тим менше в ньому залишається енергії для реалізації моменту, що крутить. Це відомо ще з уроків фізики. Ось саме з цієї причини, для збільшення потужності двигуна, пробують щось модернізувати, в першу чергу, саме у вихлопній системі.
Особливо це стосуватиметься автомобілів, в яких вже чималий пробіг, і саме в момент, коли приходить час ремонтувати глушник. Тут все просто: оскільки у будь-якому випадку вам потрібно вкладати гроші, то чи не буде кращим вибором — витратити їх раціональніше. І з більшою користю для автомобіля?
Аналогічно V-образним двигунам, подібна схема відведення відпрацьованих вихлопних газів з картера двигуна, також використовується і в найбільш поширених 4-циліндрових рядних двигунах. Якщо V-6 або V-8 мають два випускні колектори, по одному і на кожні три або чотири циліндри. То ніщо не заважає ідентичну схему розводки використовувати й в лінійних двигунах внутрішнього згорання. Проте є проблема: каталітичний нейтралізатор, або всім нам відомий — каталізатор.
Встановлення каталізатора
Каталізатор зазвичай встановлюється у вихлопній трубі відразу після випускного колектора. Отже, якщо розділяти єдиний потік вихлопних газів на два потоки, то це вимагатиме установки двох каталітичних нейтралізаторів, що значно ускладнить як вихлопну систему, так і систему управління мотором. Але і тут є вихід — на практиці зовсім ніхто не використовує два каталізатори, в основному вмонтовується полум’ягасник або стронгер, а каталізатор видаляють як фізично, так і на програмному рівні. Але не забуваємо — видалений каталізатор, можна продати та отримати непогані гроші, що допоможе частково компенсувати витрати на установку подвійного вихлопу!
Слід розуміти, що оптимальні показники роботи вихлопних систем складно розрахувати емпірично, і, крім того, вихлоп міського автомобіля, на якому майже завжди встановлений каталізатор, і спортивний вихлоп, — абсолютно не одне і те ж. Хвилеві коливання, перемички, довжина труб, кути вигину, конструкція резонаторів і їх розміри… Є достатньо багато параметрів, які можна перераховувати протягом довгого часу, але головними будуть всього два — конструкція двигуна і його тип — це те, що обов’язково потрібно врахувати при проведенні модернізації вихлопної системи.
У всьому цьому криється ще один дуже важливий нюанс. Ви повинні розуміти, що 1,5-літровий рядний чотирициліндровий двигун ніколи не звучить як 5-літровий V-8. І, звичайно, справа не в об’ємі. Проте не слід забувати, що вихлопна система була розроблена для зниження рівня шуму, а не для його підвищення.
Тембр остаточного звуку двигуна залежить від кількості циліндрів, форми та типа камери згорання, структури газорозподілу, кількості клапанів, типу і налаштування системи живлення і запалення… І лише тоді встановлюється глушник для установки остаточного звуку в тій формі, яку ми хочемо почути, його тембр, гучність і інтенсивність.
Роздвоєний вихлоп своїми руками. Чи має це сенс?
Знаючи таку велику кількість підводних каменів, які можуть виникнути при установці роздвоєної вихлопної системи, самостійна гаражна модифікація небажана. Ви напевно самі могли бачити, що вихлопна система своїми руками в гаражі не виглядає ефективною. І створює додаткові проблеми для двигуна. Лише добре продумана подвійна система випуску відпрацьованих газів, виготовлена з відповідних матеріалів на високоточному устаткуванні з використанням вимірювальних приладів і високоякісних компонентів, дійсно може сприяти збільшенню потужності та поліпшення звучання системи випуску.