Обманка лямбда-зонда чи прошивка?
Спробуймо розібратися все ж таки що краще: обманка лямбда-зонда чи прошивка «Мізків». Хоча до масштабної інтеграції доки далеко, але вже зараз, за контролем відповідності нормам екологічності відпрацьованих вихлопних газів, в автомобілі передбачена ціла складна система. Яка, якщо що, вмить показує на панелі помилку «Check Engine». А в деяких випадках навіть блокує роботу двигуна, до повного усунення виниклої проблеми, що в більшості випадків вимагає заміни каталізатора.
Все б нічого, але в наших умовах, ціна на новий якісний каталізатор, все ще досить велика, що часто не по кишені середньостатистичному жителеві України. Тому в нас дуже часто замість заміни каталізатора, практикується повне позбавлення від нього. А щоб обдурити систему контролю, умільці придумали декілька методів. Основні та найбільш популярні з яких – установка обманки лямбди-зонда або прошивка «мізків» ЕБУ, так зване: чипування або чип-тюнинг.
Відразу хочемо попередити – ми, виробники елементів вихлопної системи «Demi Motors», у жодному випадку не за забруднення екології або, тим більше порушення екологічних норм. Але, в умовах нашого ринку, споживачеві слід знати, що краще – обманка лямбда зонда або чипування, щоб бути підкованим в питанні та мати можливість самостійно приймати потрібні рішення.
Головні особливості
Як можна здогадатися, в Україні поки менш серйозні обмеження, в порівнянні з Європою або Америкою. Що дозволяє їздити ще на досить старих автомобілях і просто видаляти каталізатор, уникаючи покупки дорогої заміни. Але в нових транспортних засобах, завод виробник автоматично встановлює всі необхідні деталі, враховуючи світові стандарти. Тому з часом багато автовласників все-таки стикаються з необхідністю заміни лямбда зонда, каталізатора або інших дорогих елементів.
На цей момент варіантів для розв’язання цієї проблеми вистачає і кожен автовласник для себе вирішує резонність і раціональність певних способів виправлення ситуації. У будь-якому випадку слід не забувати три основні правила:
- Не запускати проблему, адже навіть найдрібніші неполадки незабаром можуть привести до серйозніших наслідків і неполадок.
- Своєчасно проводити діагностику вихлопної системи та інші ремонтні роботи.
- При необхідності заміни краще придбати якісні вироби, які зможуть прослужити тривалішу експлуатацію, ніж погані аналоги.
Пам’ятати про проблему, адже навіть найдрібніші несправності незабаром можуть привести до серйозніших наслідків і несправностей.
В цілому, це стосується будь-якої системи автомобіля, але особливо відноситься до вихлопної, яка піддається досить важким навантаженням.
І так, як вже знаємо, за контроль токсичності вихлопу і для контролю роботи каталізатора відповідальна лямбда зонд. Це спеціальний датчик, який відстежує кількість кисню у відпрацьованих газах. І відправляючи інформацію в електронний блок управління автомобіля (ЕБУ), який запрограмований перерозподіляти паливну суміш, приводячи вихлоп до необхідних норм.
Система досить ефективна і працює на високому рівні, поки не стикається з пошкодженнями, а також наступними чинниками:
- поганої якості паливо;
- невідповідне і неякісне масло;
- величезний пробіг авто, без діагностики лямбда зонда, каталізатора та інших елементів.
Якщо своєчасно не обслуговувати автомобіль, можна дочекатися дорогого ремонту або заміни деталей, що вийшли з ладу, за високими цінами. Новий каталізатор коштує досить дорого, тому багато водіїв бажають скористатися перевіреними методами. Для обходу потреби його покупки – каталізатор можна просто видалити, встановлюючи замість нього стронгер або полум’ягасник, додатково розміщуючи механічну обманку або електронну заміну. Також, часто використовується прошивка «мізків», яке в народі називається чипування або чип-тюнинг.
Механічний варіант обманки
Конструктивно, механічна обманка лямбди-зонда нагадує простий механізм, схожий на перехідник. Даний елемент вмонтовується перед кисневим датчиком. Залежно від моделі автомобіля, такий перехідник може мати різну конфігурацію, в основному відштовхуючись від характеристик двигуна.
Основний принцип роботи – обмеження потоку вихлопів до лямбда зонда, завдяки невеликому отвору, який служить як дозатор відпрацьованих газів. Деякі перехідники можуть мати керамічні нейтралізатори, призначені для додаткового очищення. У результаті, завдяки такому пристосуванню діагностується нормальна робота каталізатора. Але через певний час, особливо на нових автомобілях, обманка може перестати працювати, окислюватися або заіржавіти від інтенсивних навантажень.
Електронний варіант обманка лямбда-зонда
Принцип роботи такого способу дещо інший і передбачає використання спеціального конденсатора, який має певного рівня опір. І при збільшенні міняє сигнал, відповідний подібному для очищених вихлопних газів.
В цілому варіант непоганий, але свідчення датчика кисню не відрізняються стабільністю і схильні до постійних змін, що приводить до зміни опору. В майбутньому такі помилки можуть сприяти повторному сповіщенню про помилку. Це негативно позначається на авто, нервує автовласника і приводить до потреби пошуку іншого варіанту.
Прошивка «мізків» ЕБУ – Чіп-тюнінг
Чипування вважається оптимальним і ефективним варіантом, який дозволяє обійти всі помилки, тонко налаштовуючи вихлопну систему, модернізуючи також роботу мотора. Прошивка досить поширено використовується останнім часом. Це гарантує відмінний результат, адже вже є достатньо спеціального устаткування і необхідного програмного забезпечення.
Коротка суть чипування – влізти безпосередньо в «мізки» автомобіля і прибрати з програми всі згадки про каталізатори. Але робити це потрібно лише в професійних майстернях, де досвідчені майстри знають свою справу і зможуть провести всі роботи на вищому рівні.
Після зміни прошивки автомобіля на «без каталізаторну» вже буде неважливо, що там показуватиме датчик лямбди-зонда і чи є він там взагалі. Автомобіль забуває про існування каталізатора раз і назавжди, і всі сигнали пов’язані з екологічністю йому абсолютно будуть нецікаві.
І до тих пір, поки прошивка не буде змінена ще раз (наприклад, це може статися під час відвідування дилерського центру – при виході нової версії прошивки стару, чиповану, можуть відновити) жодних проблем з каталізатором не буде.
В більшості випадків розв’язання проблеми шляхом чіп-тюнінгу відбувається з позитивним результатом, але є і певні недоліки. Якщо використовувати неправильну прошивку або некоректним способом проводити установку, можуть виникнути серйозні проблеми, а саме вихід з ладу блоку управління. Це приведе до необхідності дорогої заміни, яка потребує придбання певних елементів разом з ЕБУ або залишить питання актуальним, – обманка лямбда-зонда або все-таки ризикнути ще раз провести чипування.
Підсумуємо
Після всього вищенаписаного, можна підбивати підсумки, і для себе визначитись з вибором, що ж краще – обманка лямбди-зонда або чип-тюнинг:
Безумовно, набагато надійніший спосіб розв’язувати проблему з каталізатором – чипування. Проте, тут є нюанс – не на всіх автомобілях таке можливе.На сьогодні є невеликий сегмент поки що недоступних для чіп-тюнінгу автомобілів, які проте, теж мають каталізатори та всі проблеми, які пов’язані з ними. І ось на такі автомобілі потрібно встановлювати лише обманки – механічні або електронні. Проте, це не дасть 100% гарантій від появи помилок в майбутньому, проте позбавить від необхідності придбання нового дорогого каталізатора.
А ще, зміна прошивки ЕБУ, шляхом її чіп-тюнінгу, коштує набагато дорожче, ніж просте механічне видалення каталізатора з встановленням обманки. Але лише з чіп-тюнінгом можна повністю гарантувати відсутність проблем по каталізаторах в майбутньому.
А ще, в на нашому спеціалізованому СТО у Львові можна видалити каталізатори способами, які ми перерахували та описали в статті. У нас є все необхідне для цього – великий вибір обманок лямбди-зонда, новітнє устаткування для чіп-тюнінгу і, що саме головне – величезний досвід.